Vezetés New Amsterdam módra

Mit tanulhatunk a vezetésről dr. Max Goodwintől?

Szeretem a jó sorozatokat. Idén kevésre volt időm, talán a kínálat sem felelt meg annyira az ízlésemnek. Pár hete Robi ajánlotta a New Amsterdamot. Nem vagyok a kórházi sorozatok nagy rajongója, de miután többször rákérdezett, hol tartok vele, elkezdtem.

A New Amsterdam sztorija röviden, hogy New York egyik legrégebbi kórháza élére új vezetőt neveznek ki. Dr. Max Goodwin egyedi módszerével teljesen felforgatja a kórház megszokott életét.

Vezetői gyakorlat szempontjából a New Amsterdam nagyon érdekes sorozatnak ígérkezik. Igaz, hogy még csak pár részt néztem meg, de eddig ezeket tanultam Goodwin doktortól. (Spoiler alert!)

How can I help? (Miben segíthetek?)

A doki minden nehéz helyzetben ezt a kérdést teszi fel a csapatának és a betegeinek. Legyen bármilyen nehéz a helyzet, a „How can I help?” kérdés olyan utakat és lehetőségeket nyit meg a csapat előtt, amelyekre egyébként nem is gondoltak volna. Ez a kérdés azt üzeni, hogy itt vagyok, nyitottan és segítőkészen azért, hogy támogassam a munkátokat.

Fantasztikus lehet egy ilyen szemléletű vezetővel dolgozni, aki saját érdekei fölé tudja helyezni a csapatérdeket. Egyébként Goodwin doktor visszatérő kérdése nem csak a vezetői eszköztárat kellene gazdagítsa, hanem mindannyiunkét.

What do you mean by dizzy? (Mit ért szédülés alatt?)

A film egyik jelenetében egy idősebb hölgybeteg szédülésre panaszkodik. A kezelőorvosa megkérdezi, mit ért szédülés alatt. A beteg türelmetlenül és értetlenül áll a kérdéshez. „A másik kórházban értették.” „Az lehet. De itt a New Amsterdamben szeretném, ha végiggondolná, mit is ért szédülés alatt.” „Azt, hogy szédülök.” Többször feltéve a kérdést, végül az orvos megkapja a választ: „Amikor fel akarok állni, úgy érzem, el fogok esni. Mintha ott sem lenne a lábam.”

A munkahelyi konfliktusok nagy része, illetve a cégek veszteségének egy része is abból adódik, hogy nem értjük egymást, nem pontosan értjük egymást. Hány projekt dőlt dugába azért, mert a projekt résztvevői másként értelmezték a feladatokat? Ne sajnáljuk az időt a kérdezésre, mert hosszú távon sok időt és energiát takaríthatunk meg magunknak és a csapatunknak.

I screwed up – How can you help me fix this? (Elszúrtam. Hogyan tudjuk ezt helyrehozni?)

A doki a sürgősségi osztály őrületes tempót diktáló környezetében elszúr valamit. Összehívja a csapatát, és kertelés nélkül belevág: „Elszúrtam. Hogyan tudjuk ezt helyrehozni?” 

Vezetőként el kell tudnunk ismerni, ha tévedtünk vagy rossz döntést hoztunk. A munkatársaink úgy is tisztában vannak a működésünkkel, és a rossz döntés következményeit többnyire nekik kell lenyelni. Nem érdemes tehát úgy tenni, mintha a dolog meg sem történt volna. Sokkal nagyobb támogatottságra és szimpátiára találunk, ha őszintén elismerjük, hogy mi ment félre, és bevonjuk a csapatot a megoldásba.

A vezető őszintesége a munkatársakat is őszinteségre sarkallja. Kialakul az a környezet, amelyben a hibát a munkavégzés részének tekintik, és ahol az első kérdés nem az, hogy ki szúrta el, hanem az, hogyan tudjuk közösen helyrehozni.

Mivel elég sok minden van a listámon, jövő héten folytatom Goodwin doki vezetői eszköztárának ismertetését.

Addig is kezdjétek el nézni a New Amsterdamot, és írjátok meg nekünk (kommentben), hogy ti mit tanultatok tőle, mit fogtok már holnap beépíteni a mindennapokba.

Könyvajánló:

https://www.libri.hu/konyv/simon_sinek.a-jo-vezetok-esznek-utolsonak.html
https://www.libri.hu/konyv/porkolab_imre.szolgalj-hogy-vezethess.html
https://www.libri.hu/konyv/elliot_aronson.tortentek-hibak-de-nem-en-tehetek-roluk.html

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük