Tanuljunk! – Ichak Adizes vállalati életciklus modellje

Bár nagy általánosságban elmondható, hogy nincs szervezetfejlesztési képzés dr. Ichak Adizes professzor vállalati életciklus-modellje nélkül, az üzleti vállalkozások vezetésének és működtetésének nem alapfeltétele a modell ismerete. Ha egy vezető tudja, hogy vállalata mely életciklusban van, akkor sok problémát meg tud előzni, illetve meg tudja könnyíteni saját maga, illetve vállalata számára, hogy átlépjen a fejlődés következő szakaszába.

“Tanuljunk! – Ichak Adizes vállalati életciklus modellje” bővebben

Miért mennek el a jó emberek?

avagy, hogyan (NE) veszítsük el a legjobb embereinket

Az utóbbi hetekben többször is merészen a szemembe kacsintott egy téma, amiről most írni is szeretnék. Sokan, sok helyen értekeztek már a munkahelyi motivációról, és a munka iránti elköteleződés fenntartásának eszközeiről. Én is írtam már erről korábban, de most egy másik nézőpontból is szeretnék erre a témára ránézni.

Amikor szervezetekhez hívnak, hogy megoldjunk egy vagy több problémát, szinte kivétel nélkül elhangzik a vezetők szájából, hogy „a munkatársak demotiváltak”, „olyanok, mint az óvodások, folyton a szájukba kell rágni, hogy mit tegyenek”, „nem vállalják a felelősséget, ha el***tek valamit, pedig itt ooolyan elfogadó légkör van”, „mindig nekem kell a beosztott után rohangálni”, „Éva, ezen már nem lehet változtatni”.

“Miért mennek el a jó emberek?” bővebben

Együttműködés és kommunikáció csapatszinten

Nyár van. Egyesek szabadságukat töltik, mások a szabadságon lévőket igyekeznek helyettesíteni. Nem sokszor gondolunk erre, de igazából a nyári szabadságok alatt zajló helyettesítések milyensége és minősége jó fokmérője lehet a csapat együttműködésének és kommunikációs készségének. Ahelyett, hogy hosszan írnék arról, hogy ez mi mindent jelent, hoztam nektek öt videót, amit szívesen használok csapattréningek alkalmával. Ezek a rövidfilmek alkalmasak arra is, hogy saját csapatunk tagjait beszélgetésre, gondolkodásra, reflexióra ösztönözzük meglévő vagy fejlesztendő együttműködési és kommunikációs készségeik tekintetében.

“Együttműködés és kommunikáció csapatszinten” bővebben

Hűvös szobák félhomályának izgalmas morajlása

Esettanulmány

Hadd meséljek az elsőről… Ott álltam az ajtó előtt egy belvárosi lakás folyosóján, szívem a torkomban dobogott. Tudtam, hogy a túloldalon valami egészen különleges vár. Már egy ideje készültem rá. Igyekeztem összeszedni mindent, amit a témában valaha is hallottam, felkészíteni magam lélekben is, mert tudtam, hogy ez, az első kulcsfontosságú lesz minden további alkalommal. Itt és most dőlhet el, hogyan fogok viszonyulni a témához a további életemben. Millió dolog kavargott bennem: a várakozás, az izgatottság, vajon minden mozzanat a megfelelő sorrendben és időben fog-e eszembe jutni. Bizonytalan voltam, mert még azelőtt sosem. Meglestem, mások hogyan csinálják, rengeteget olvastam, mondhatni tanultam a témában, de ez itt most más. Magamnak is be kell bizonyítanom, hogy képes vagyok rá. Reménykedtem abban is, hogy némi elismerést is kapok majd, amikor végeztem, ha úgy tetszik, visszaigazolást, méltatást. Abból talán tudnám, hogy jó nyomon vagyok. Nincs mire várni, nem érdemes tétovázni, ezért vagyok itt. És nem csak én. Várnak rám és arra, hogy megtörténjen. Kulcs fordul a zárban, még egy nagy levegő, innen nincs visszaút. Résre nyílik az ajtó, amivel hosszú percek óta csak szemeztem, megcsap egy váratlanul hűvös fuvallat. Elkezdődött hát. Itt és most IT biztonsági auditot tartok.

“Hűvös szobák félhomályának izgalmas morajlása” bővebben

Egy szoftver bevezetésének szarvashibái

Amikor Murphy még a közelben sincs

Egy új szoftver bevezetése – legyen szó egy chat programról vagy komplex vállalatirányítási rendszerről – mindig nagyon izgalmas, kihívásokkal teli feladat. Ugyanakkor szinte borítékolható, hogy érni fognak bennünket kellemetlen meglepetések az úton.
Ebben a posztban arról lesz szó, hogy mik az általánosan elkövetett, legnagyobb baklövések egy ilyen folyamatban, és hogyan tudjuk kivédeni őket.

“Egy szoftver bevezetésének szarvashibái” bővebben

Csapatépítés mesterfokon

7 ok, amiért még mindig fontos a csapatépítés

Nyár van, nyár. 
Röpke lepke száll virágra, 
zümmög száz bogár.

A nyárral és a járványhoz kapcsolódó enyhítésekkel együtt megérkeztek a csapatépítők is. Egyre több közösségi képmegosztás tanúskodik erről. A csapatépítés sokaknak még azt az átbulizott hétvégét jelenti, amikor a munkatársakkal és a vezetőkkel közösen lazulhatott, mondjuk a Balaton partján vagy valahol a Mátrában. Mások a csapatépítésről azt tartják, hogy csak pénzkidobás, és nem teremt hozzáadott értéket. Valóban tudunk ilyen csapatépítésről is. De, ha átgondoltan és a célt szem előtt tartva szervezzük meg a csapatépítést, akkor az ilyen eseményből sokat profitálhatunk szervezeti szinten.

“Csapatépítés mesterfokon” bővebben

A “mitting” mítosz – áldás vagy átok?

Szakmai életünk egyik legnagyobb kihívása, hogy hogyan tegyük eredményessé a megbeszéléseinket. Mára már a “mittingelés” felér egy átokkal, és hatalmas sóhajokkal, gyomorideggel, sűrűn az óránkat-telefonunkat nézegetve vonulunk be a vesztőhellyel felérő “mitting rúmba”. Nem véletlen, hogy a megbeszéléseket időpocsékolásnak érezzük. Az egyik neves amerikai online meeting platform felmérése szerint, a sikertelen megbeszélések évi 37 milliárd dollár veszteséget okoznak a vállalatoknak. Mint sok minden más, megbeszélések fejlettsége szervezeti kultúra kérdése is. 

“A “mitting” mítosz – áldás vagy átok?” bővebben

A pandémia mint az IT-fejlesztések katalizátora

Biztos ez?

A napokban olvastam egy cikket, ami nagyjából a címben szereplő megállapításra futtatta ki mondandóját. A szerző megszólaltatott néhány IT-vezetetőt hazai nagyvállalatoktól, és egy olyan közös nevezőre jutottak, ami a címmel állt összhangban: több erőforrást kapott a terület, hatalmas fejlesztések történtek, ráadásul mindez csak és kizárólag pozitív hatással volt más területekre is… Kibukott belőlem a “túl szép, hogy igaz legyen” mondat, de őszintén üdvözlöm, ha valahol tényleg olyan jól sikerült az elmúlt másfél év IT-fejlesztési hulláma, hogy már a takarítónő is csak agile irányelvek mentén csurgatja a Domestost.

“A pandémia mint az IT-fejlesztések katalizátora” bővebben

Vezetés New Amsterdam módra 2.

Mit tanulhatunk még a vezetésről dr. Max Goodwintől?

A múlt héti rész folytatásában megnézzük, mit tanulhatunk még szeretett Max Goodwinünktől, amit vezetői képességeink tárába akár már ma beépíthetünk. Az előző részben arról beszéltünk, hogy egy jó vezető mindig első a segítség és támogatás nyújtásában, aztán arról, hogy mennyi félreértés keletkezhet, ha nem tisztázzuk a dolgokat a megfelelő kérdésekkel, illetve arról, hogy ha már elszúrtunk valamit, vállaljuk fel és bátran kérjük a csapatunk támogatását.

További részeket megnézve, ezeket tanultam még Dr. Goodwintől.

“Vezetés New Amsterdam módra 2.” bővebben