Coaching

Mi is az a coaching?

Egyfajta kísérő, narráló, támogatói szerepkör, ami segítségünkre lehet az élet legkülönbözőbb területein, ha kihívásokkal, nehézségekkel, elakadásokkal találjuk szembe magunkat. Nem terápia, nem tréning és nem tanácsadás, de mutatnak közös elemeket, talán valaha egy tőről is fakadtak a segítői szakmák világában.

A coaching folyamat közben Ön és a célja állnak a középpontban, a coach feladata pedig az, hogy a széles eszköztárából mindig a megfelelővel hozakodjon elő, amivel segíti az úton, időnként rávilágítson felismerésekre, ellentmondásokra vagy éppen az elért sikereire, előcsalogassa a szükséges erőforrásait, ismereteit.

Ebben az ún. VUCA-világban* mindannyiunknak egyre gyakrabban van szükségünk arra, hogy egy pártatlan, külső megfigyelő segítsen minket vagy csak egyszerűen meghallgasson. Erre ad teret és időt a coaching Önnek.

* Volatile (változékony), Uncertain (bizonytalan), Complex (bonyolult), Ambiguous (többértelmű)

Érdekel. Egyeztessünk időpontot!

Azt mondják, hogy ha ma az ember eldob egy követ, legalább három coachot talál el vele. Amivel nem is lenne semmi gond, ha ők mindannyian megfelelő képesítéssel és képességekkel megáldott, segítő szándékú szakemberek lennének, de sajnos a tapasztalat mást mutat.

A rossz tapasztalatot szerzett ügyfelek arról számolnak be, hogy a coaching ülések unalmasak, érthetetlen kérdéseket kapnak a coachtól, az ülések sokszor nevetségesek, fölösleges időpocsékolás érzetét keltik, mert jobban hasonlítanak egy szomszédasszonyi csevegésre, mint egy fejlesztő ülésre, zavaró a coach kíváncsiskodása, a coach banális megoldásokat ajánlgat, látvány-változtatásokra próbálja rávenni az ügyfelet.

Éppen ezért döntöttünk úgy, hogy magunkkal és a velünk dolgozó, általunk ajánlott coachokkal szemben elvárásokat fogalmazunk meg, és ezeket nyíltan vállaljuk.

Mit csinálunk másként? – Alapelveink a coachingban

  • Két hétvégés gyorstalapló helyett elismert képző intézményben szerzett, gyakorlattal megspékelt képzettség.
  • Az „500 legjobb coaching kérdés” gyűjteményből való mazsolázgatás helyett valódi kérdéseket teszünk fel, amik legjobb tudásunk szerint a témához és a helyzethez illenek, illetve előremutatóak a folyamat szempontjából.
  • Hiába eszméletlenül divatosak a különböző tesztek, kérdőívek és azok kiértékeléséből levont következtetések, csak akkor fogunk ilyet alkalmazni, ha úgy látjuk, segíti az ügyfelet.
  • Nem fogunk keleti bölcsként tetszelegni, előadást tartani az üléseken. Öné a főszerep, Önt igyekszünk támogatni, kísérni azon az úton, ami a kijelölt célja felé viszi.
  • A személyes kíváncsiságunk kielégítése helyett a kérdéseink az Ön támogatására fókuszálnak.
  • 2-3 éppen trendi irányzat vagy eszköz erőltetése helyett folyamatosan képezzük magunkat, gyarapítjuk az eszköztárunkat, hogy az Ön igényeihez és az aktuális helyzethez leginkább illeszkedőt vethessük be.
  • Nem adunk tanácsot, direkt utasítást. Abban hiszünk, hogy az ügyfél a saját témájának szakértője. Ha mégis kikívánkozik belőlünk valami konkrét tanács, annak megosztására engedélyt kérünk.
  • Nem szaftos, hátborzongató vagy világrengető sztorikat gyűjtünk, amiket megosztunk a haverokkal egy sör mellett. Szigorú titoktartást fogadunk. Ami az ülésen elhangzik, köztünk marad.
  • Ítélkezésmentes légkört ígérünk. Ha a közös munka mégis elakad, segítünk Önnek olyan coachot találni, aki tovább dolgozik Önnel a megkezdett folyamaton.
  • Közösen és rendszeresen mérni fogjuk, hogy hol tartunk a kijelölt célhoz vezető úton. Így mindkét fél (Ön és dedikált coacha) tudni fogja, hogy mennyi teendő van még hátra, szükség esetén pedig módosíthatnak a folyamaton vagy a célon.
  • A felismeréseket kidomborítjuk és egy cselekvési tervet (néha házi feladatokat) határozunk meg a két ülés közti időszakra.
  • A céltalan beszélgetés, kérdezősködés helyett már az első alkalommal Önnel közösen meghatározzuk a folyamat célját, a fontosabb mérföldköveket. (Természetesen, ha a folyamat közben módosítanunk kell a célt, azt is megtesszük, de csak és kizárólag Önnel együtt.)
  • Ha úgy ítéljük meg, hogy más szakemberre (pl. pszichológus, terapeuta) van szüksége az elakadása kezelésében, javaslatot fogunk tenni Önnek a váltásra.

Jól hangzik. Már tudom is, min szeretnék dolgozni.

A coaching folyamat indulása

A folyamat első lépéseként egy ismerkedő beszélgetés – ha úgy tetszik, 0. alkalom – keretében egyeztetjük az elképzeléseinket, a teljes folyamat mikéntjét, helyszínt, időpontot és egyéb, gyakorlati ügyeket.

Ezen a beszélgetésen tipikusan hárman szoktak jelen lenni: az ügyfél (coachee, aki a coaching alanya lesz), a megrendelő (az ügyfél főnöke vagy egy HR-es munkatárs az ügyfél cégénél) és maga a coach. Persze, ha Ön nem cégén keresztül, hanem közvetlenül keres fel bennünket, egyszerűsödik a képlet.

Ezen alkalom végére kialakul egy benyomás, a felek eldöntik, hogy szeretnének-e együtt dolgozni. Itt van alkalom a jogi (pl. szerződés), anyagi és egyéb vetületek tisztázására is.

Majd ezek után a (tényleges) első alkalommal indul el a coaching folyamat és a közös munka, ami megállapodás függvényében és tipikusan 6 alkalmat, alkalmanként 60 percet jelent.

Garancia

Ha a folyamat megkezdését követően Ön úgy érzi, hogy nem a coaching lesz a megoldás arra a problémára, amivel minket megkeresett, ezt természetesen elfogadjuk. Annyit kérünk csupán, hogy ezt a második ülés végéig jelezze felénk, mi pedig semmilyen költséget nem számítunk fel Önnek.

Meg vagyok győzve.

Rólunk mondták

„Mint coachee maximális támogatást kaptam Évától, megadta nekem a teljes bizalom és komfort élményét. Minden ülésen volt sikerélményem, és az aktuális kérdéseimet/problémáimat megoldással tudtuk lezárni. Ott és akkor nekem pont azt adta a folyamat, amire szükségem volt. Ez minden ülésünkre elmondható volt. Ez a pozitív érzésem – a teljes sikerélmény – a folyamat egészére igaz. Évának mindent nagyon köszönök!”

Téglás Ildikó, operatív vezető, Mobilbox Kft.

„Éva személyisége, önismerete kitartásra ösztönzött. Maga a tény, hogy ennek a folyamatnak részese lehettem, önmagában is kiváló élmény volt. Ajánlom Évát mint coachot olyan közép- és felsővezetők részére, akik változnának és csoportjaikkal, kollégáikkal alkotni szeretnének. Köszönöm!”

Balogh Márta, Customer Service Team Leader, Iron Mountain

„Éva személyisége, és kommunikációja nagyon megnyugtató, mindig elgondolkodásra késztet. Sosem ítélkezik, de a kérdései és az általa javasolt nézőpont váltások tisztázó erejűek, és nagyon hatékonyak. Ajánlom mindenkinek, aki bármiféle magánéleti vagy munkahelyi kihívással küszködik: segíteni fog átlendülni a holtpontokon. Mindig nagyon pontos.”

Czigány Enikő, Ikea, Communication&Interior Design Manager

„Közel 10 évnyi munkaviszonyom során utamban kicsit elveszve és megtorpanva kerestem fel Évát, hogy segítsen eligazodni a saját gondolataimban. Az egyórás beszélgetés alatt csupa olyan kérdést tett fel, amelyeken azelőtt még sosem gondolkodtam, és elindított egy olyan tudatos irányba, amelyről nem hittem, hogy létezik és választható. Meggyőződéssel állíthatom, hogy elgondolkodtató és néha kicsit fájdalmas kérdései nyomán jutottam el oda, ahol most elégedetten és boldogan ülök. Meghatározó egy óra volt ez az életemben, amiért végtelenül hálás vagyok”

Nagyné Gere Zsófia, Pénzügyi és adminisztratív vezető, TASZ

Ilyet én is akarok! Jelentkezem.